Ceritera Ibu & Anak: ALOE VERA MAKANAN SUNNAH | SIHAT DENGAN MAKANAN SUNNAH

5 Jul 2015

ALOE VERA MAKANAN SUNNAH | SIHAT DENGAN MAKANAN SUNNAH

Sebelum ini bila sebut makanan sunnah, Nana cuma terbayangkan buah kurma, buah zaitun. Tak pernah terlintas pon yang aloe vera ni jugak merupakan makanan sunnah. Malah telah wujud sejak zaman Rasulullah (SAW) lagi.

Kalau tak kenal family forever living ni, mau sampai sekarang tak tahu yang aloe vera ni makanan sunnah. Hohoho. Nampak sangat tak ikut perkembangan kan. 




Aloe Vera atau Lidah buaya adalah herba yang sangat berguna dan menjadi kegemaran Rasulullah (SAW. Dalam riwayat Qays Ibn Rafi al Qatsi menyebut Rasulullah (SAW) berkata "dalam dua perkara pahit pasti ada penyembuhan iaitu aloe dan safa."

Malah, di beberapa tempat di dunia ini masih menggunakan aloe vera sebagai penawar untuk mengubati penyakit tertentu.

Diriwayatkan dari Nabih bin Wahb, kami keluar bersama Aban Bin Uthman hingga kami sampai di Malal, Umar bin Ubaidullah mengadu sakit kedua matanya. Ketika sampao di Rauha', kesakitan pada matanya bertambah parah dan  Aban bin Uthman yang kemudian menyarankan kepadanya untuk mengubati kedua matanya dengan daun sabir (aloe vera).

Sesungguhnya Uthman meriwayatkan demikian bahawa Nabi Muhammad SAW melakukan hal yang sama di mana ketika seorang lelaki sakit kedua matanya ketika ihram dan diubati dengan daun sabir (aloe vera)


Dalam riwayat lain Ummu Salamah r.a. berkata,"Aku menemui Rasulullah Saw ketika Abu Salamah meninggal dunia. Ketika itu aku mengenakan aloe vera. Nabi bertanya, " Ini apa, Ummu Salamah?" Ummu Salamah menjawab,"Ini hanya aloe vera Rasul. Tidak ada yang istimewa."Nabi berkata," Aloe vera ini dapat meremajakan kulit wajah. Jadi, kenakanlah pada malam hari dan jangan kamu kenakan pada siang hari".
( HR Al-Nasa`i dan Abu Dawud)

ALOE VERA TUMBUHAN AJAIB


Memang tak dapat disangkal lagi dengan kelebihan aloe vera yang memang mempunyai banyak khasiat. Boleh KLIK DI SINI untuk baca kelebihan aloe vera. Maknanya, tak silap la Nana memilih untuk minum aloe vera gel dari forever living ni.

Sebagai agen detoks toksin dan bantu tingkatkan kesihatan badan secara menyeluruh, aloe sangat membantu. Hidup sihat jugak satu sunnah.

OK la, kalo nak tahu lebih lanjut lagi tentang aloe vera boleh hubungi Nana di 019-3088178 atau KLIK DI SINI jika nak tahu apa lagi  






2 comments:

Rakan Bloggers

Ceritera Ibu & Anak© . Designed by MaiGraphicDesign